Coevorder mannenkoor heeft nieuwe dirigent: Bernard Slofstra

Sinds begin februari is Bernard Slofstra uit Dedemsvaart de nieuwe dirigent van het Coevorder Mannenkoor. Bernard Slofstra is een bekende naam als koordirigent en piano- en zangleraar in Noord- en Oost Nederland. Naast het Coevorder Mannenkoor dirigeert hij op dit moment nog vier andere koren. Hij geeft verder prive muzieklessen voor volwassenen en kinderen en workshops op koor en zanggebied. Met zijn echtgenote Christianne Slager vormt hij samen ook nog Duo Cantando.

Het Coevorder Mannenkoor heeft ruim acht jaar onder leiding gestaan van Marco Warta. Om gezondheidsredenen moest hij een keuze maken in zijn muzikale werkzaamheden. En heeft hij daarom besloten in Coevorden te stoppen. Het Coevorder Mannenkoor kan terugkijken op een hele goede en plezierige samenwerking met Marco Warta, zelfs in de coronaperiode is het koor,  weliswaar online, blijven zingen.

Met Bernard Slofstra heeft het Coevorder Mannenkoor een uitstekende en enthousiaste opvolger gevonden waardoor het koor nog jaren met veel plezier kan repeteren en regelmatig zal optreden.

Ons artikel in de Coevorder Courant 27-12-2023:

COEVORDEN  Na een verzoek van de gemeente Coevorden kwam het Coevorder Mannenkoor met het idee om een tour te houden in september, oktober, november en december. Alle woonzorgcentra in de gemeente Coevorden zijn ondertussen met een bezoek vereerd.

De tour werd gehouden in het kader van 25 jaar gemeente Coevorden, die in 1998 het levenslicht zag na de gemeentelijke herindeling. Officieel was het concert op 15 december in de Daler kerk het slotstuk, maar het Coevorder Mannenkoor deed er dinsdag nog een schepje bovenop. Die avond werd in De Schutse een kersconcert gegeven door de 28 leden. ,,Dat concert in Coevorden was leuk”, zegt voorzitter Gerrie Meijerink namens het koor. De 73-jarige Coevordenaar zingt al sinds 1994 mee in het koor. Hij is nu bijna acht jaar een zingende preses. ,,Gelukkig kunnen we terugvallen op een vaste kern”, vertelt Meijerink. De zingende mannen komen graag in De Schutse, waar ruim veertig mensen luisterden naar de verschillende nummers. ,,Iedereen was enthousiast. In De Schutse wonen oud-leden van ons koor; dat schept toch een speciale band. We komen hier al jaren om te zingen en dat voelt goed.

Verder genoot het publiek er van onder meer Hallelujah van wijlen Leonard Cohen en het aloude When the Saints Go Marching In. Meijerink: ,,Mensen in een woonzorgcentrum hebben behoefte aan iets feestelijks.

Iedereen zat een half uur voor aanvang van het concert al klaar. Dat zegt genoeg, denk ik.”

Dirigent van het mannenkoor is Marco Warta uit Buinen, pianist is oud-Coevordenaar Tjako van Schie. Meijerink is maar wat blij met deze twee muzikale professionals. ,,Helaas verlaat Marco ons per 1 februari. We zijn dus naarstig op zoek naar een nieuwe dirigent. Tjako is al bijna veertig jaar pianist bij ons. Hij reist de hele wereld over om op te treden.”

Het koor kampt ondertussen met vergrijzing. ,,De gemiddelde leeftijd is ruim 70 jaar, maar ik geloof erin dat we vroeg of laat weer groeien als koor. Wel is het zaak dat we vier stemmen blijven zingen en dat ons koor hoe dan ook blijft bestaan.”

Het Coevorder Mannenkoor repeteert in het nieuwe jaar vanaf 9 januari wekelijks op dinsdagavond van 19.30 tot 21.30 uur. Locatie is gebouw De Hoeksteen aan de Rabenhauptstraat in Coevorden.

Meer informatie over het koor bij Gerrie Meijerink, telefoon 06-20449129.

Tekst: Kristian Elders

Foto’s: Boudewijn Benting

Het Coevorder mannenkoor op toer door de gemeente!

De nieuwe gemeente Coevorden bestaat in 2023 al weer 25 jaar.
Daarom gaat het Coevorder Mannenkoor dit najaar op bij bezoek bij verzorgingstehuizen in de gemeente  Coevorden en de omliggende dorpen.
We sluiten onze gemeentetoer af met een concert in de kerk in Dalen.

En daarna nog een kerstconcert in de Schutse in Coevorden.

In de verzorgingstehuizen zingen we graag en met plezier voor de bewoners, maar andere belangstellenden zijn ook altijd van harte welkom.

Dinsdag 14 november "open repetitie" in de Hoeksteen te Coevorden.
Samen met het koor “van 10 tot 12” geven we een combinatie van repetitie en concert. Bij deze “open repetitie” in de Hoeksteen is iedereen van harte welkom, een mooie gelegenheid om kennis te maken met deze koren en onze repetities.

Alle optredens zijn gratis toegankelijk.

Voorlopige planning van deze optredens:

Dinsdag 19 september St Franciscus Coevorden aanvang 19.00 uur,

Dinsdag 17 oktober Etgaarde Oosterhesselen aanvang 19.30 uur,

Dinsdag 31 oktober Ellertsveld Schoonoord aanvang 19.30 uur,

Dinsdag 7  november De Schoel in Sleen aanvang 19.30 uur,

Dinsdag 14 november "open repetitie" in de Hoeksteen te Coevorden aanvang 19.30 uur,

Dinsdag 21 november Selkersgoorn Dalen aanvang 19.30 uur,

Vrijdag 15 december concert in de kerk in Dalen aanvang 19.00 uur,

Dinsdag 19 december de Schutse Coevorden aanvang 19.30 uur.

Er kunnen zich in de komende weken nog wijzigingen voordoen.

Optreden in 2022

Enkele sfeer foto's van het optreden van 8 oktober 2022  in de Sint-Franciscus Kerk te Steenwijksmoer